Selasa, 20 Oktober 2009

Menunggu Esok...


Keh2 rasanya tak sabar nak tunggu esok hari..bukannya bersemangat nak work tapi nak past kan kembali tugas yang dipangku kepada tuan yg empunya diri!!!! Dua bulan yg sangat panjang dan kemarau gersang aku dibuatnya....yuhuuuuu...

Isnin, 19 Oktober 2009

Semalam Dalam Kenangan

Hari raya Aidilfitri dah semakin meninggalkan kita,bererti Syawal 1430 bakal menutup tirai dan bermulalah satu bulan yang baru dalam umat Islam..aku sebenar2nya amat terkilan sebab memang tak berkesempatan untuk menghabiskan masa2 yg ada di kampung halaman ku sendiri terutama masa hari raya yg lalu..ntahlah mungkin aku dah luah dalam entry yg lalu tapi aku masih lagi menjeruk rasa macam buah mangga yg telah dijerukkan oleh mak cik tua di hujung kampung Limau Manis, Masjid Tanah tuh...org tua yg tak seberapa lebat ubannya kata, hidup ni jgn terlalu memendam rasa nanti semua makanan tak berasa! tawaq habiaq org utara kata!! hah aku peduli hapa...tempat2macam ni yg boleh aku dok terkenang menangkan (jadilah daripada aku tak terkenang langsung kan...)segala memori2 yg aku ada..letih nak balik tiap2 minggu melaka @ johor jgn habaq klu ada org tak faham ckp 'macam dia sorang ada masa elah'..aku hrp2 sgt fmli aku yg dah berstatus warga emas paham benau kudrat aku laki bini nih..

ader rejki kami balik..tapi aku kenalah paham situasi laki aku..sebulan je duit utk tol dan minyak mau dekat RM 500 beb..ini yg dikatakan pengorbanan..tak kan nak citer kat horang lain..sendiri mau paham lah kan..rejki masing2 tapi berkat kesabaran yg baru nak mengulit rumah dan tangga kadang2 teruji dibuatnya..so aku tak leh la nak rungut nak balik tiap2 minggu tapi aku rindu sgt2 masa bujang aku dolu2..mujurlah aku puas menjalani kehidupan aku yg serba long ranger masa tuh...cuma aku sedeh ajelah sebab status skrg aku kena pikio banyak kali sebelum buat keputusan...

wah kali ni aku rasa tak taulah sebab dlm masa yg sama kdg2 hati aku jahat mahat gak sebab time ni lah aku nak belajar 'jauhkan' diri tanpa kabar berita..bukan egois tapi perlu sesekali..ada saudara aku pun tak kisah sebab dia punya patern balik utara sahaja,mungkin aku dia pun tak kenal..aku pun tak heran sebab rayer tak rayer famili dia macam dah dalam album;kaku tak bergerak..ha2 pada aku sapa2 pun..aku pun pelik,knp bila dah berkahwin mesti ikut 'pengaruh' isteri atau suami sahaja?? kecian kat anak2 sebab mgkn anak2 akan lebih kpd fmli ibu sahaja sb sebelah bapaknya tak ngam dan tak best atau lebih kpd sebelah bapa sahaja sebab alasan yg sama?? bosan kan klu difikir2??? ha2 pikio yg lain.....


Rabu, 14 Oktober 2009

Tahniah..tahniah..tahniah..

Hi2 dari hari ke hari aku nak sangat tulis 'artikel' dlm blog nih tapi tak berkesempatan..anyway berita yg sangat mengujakan perasaan aku dan kengkawan kat pjbt JKSP PPPUKM..yelah apapun, aku nak ucapkan tahniah bebanyak walaupun keputusannya dah dikeluarkan pada 8 Oktober lepas..Yahoo!! memang zon Yahoo dah tertulis utk menjadi Johan kategori pengurusan pejabat dalam Amalan 5S sempena Minggu Kualiti yang dianjurkan peringkat PPUKM minggu lepas..Zon Royal pun terima kasih sebab menyumbang bakti dan khidmat kepada JKSP,kita kan kawannn...tahniah2..sayangnya aku tak dapat nak download replika cek dan piala pusingan yang dimenangi sebab masalah teknikal..nantilah, akanku download jugak utk tatapan kekawanku di sepital2 KKM yg lain..yelah kita kena buktikan kerja kebajikan tak semestinya kita tak leh manage opis kiter ek..lagi satu, JKSP juga memenangi pameran terbaik sempena hari Minggu Kualiti jugak...berganda-gandalah gembira big bos kami..jangan tak cayer bos,kerja last minute boleh wat punyer..tapi ni semua berkat kerjasama staf2 JKSP yg selama ni masuk bukan nak menang tapi inginkan penyertaan sahaja (he2 sebab arahan boslah...)..semoga JKSP terus maju di masa-masa akan datang..

Jumaat, 2 Oktober 2009

Sujud..

Lagu ni amat bermakna pada aku..semoga kita semua mendapat manfaat daripada senikata lagu Mawi Feat KRU ni yer..

Bila dilanda musibah
Hati tabah mula rebah
Jangan biarkan dugaan
Rapuhkan pedoman hidup

Andai waktu itu tiba
Semaikan sifat bersabar
Hanya Dia saja menentu
Dan kita hanya mampu sujud

Jika direnung kembali
Dari kehidupan
Pelbagai halangan kutempuh penuh cabaran
Tiada satupun ku hadapi dengan senang dan
Tiada satupun ku hadapi dengan tenang

Tapi ku bersyukur
Di saat ku murung
Ku musikkan dalam kedua telapak tangan
Semangat yang dah luntur
Harapan yang dah terkubur
Diberi arah tukku teruskan
Hanya mampu sujud..

Pernah kulihat mereka
Yang hilang segalanya
Insan yang tersayang
Atau harta benda
Pancaroba bencana juga malapetaka
Adalah sebahagian ujian dunia

Di sebalik kesusahan
Tidak letih mengerti erti kesenangan
Harusku akur dengan apa yang telah dikurnia
Barangkali esok semua berubah

Janganlah kita melupakanNya
Ketika langit cerah bersinar
Janganlah kita melupakanNya
Ketika langit mendung tak bercahaya

Rabu, 30 September 2009

Beberapa Hari Syawal Yang Ditinggalkan..

Selepas beberapa hari masuk kerja (setelah bercuti rayer), nak mencari mood bukanlah satu perkara yg mudah..suasana berhari raya seadanya masih ada bahangnya..tapi bagi aku dengan usia yg semakin meninggi (cehh dah ala2 tua gitur), berhari raya adalah sambutan biasa sahaja tetapi masih terasa kesayuannya..aku tak sempat bertemu dengan guru2 dan sahabat taulan..ntahlah mana silapnya..mungkin kekangan masa dan keadaan aku yg tak kurang hebat tak oknya menyebabkan langkah aku menjadi pendek belaka..ada setengah org bila dah berkahwin boleh saja ke sana sini mengheret isteri/suami dan anak-anak berkunjung ke rumah-rumah kenalan utk beraya..ikut dan kata org penang..ceh2ini hali punya stori macam nak luah apa2 yg terbuku jer ek..takpala nanti aku balik lagi aku pi la kunjung rumah cikgu2 aku ka..bestfrend aku ka..tapi apapun kenangan berhari raya di Parit Sulong tak kan kulupakan sampai bila2..biasalah 1st time..teruja jgn ckp sebab aku berada dlm kelompok jawanese yg pekat2 telo bahasanya..seronoklah dan selebihnya aku hanya diam dan mendengar sahaja..best2..hujan emas di negeri orang,sama2 lah hujan emas di negeri kita..hi2..

Khamis, 17 September 2009

Coretan Hari Ini..

Emm sementara menanti waktu 'lunch' untuk berehat, aku saja on jap blog nie..dua tiga hari ni tak sempat nak belek lama2 sebab lagi nak cuti banyak lak kes yg dirujuk..klu boleh memang nak siapkan sebelum cuti raya ni..so naik kerje nanti tak leh bertimbun kes yg dirujuk ke luar..esok adalah hari yg paling aku tencen gak sebab ada lawatan ke rumah pesakit kat Kepong..sebenarnya ni adalah kes mangku tp disebabkan request drpd MO Child Psy utk kali kedua aku terpaksalah pi..agak haru biru jugaklah bila baca report yg lepas sebab dikatanya ibu dan anak ni tgl dlm rumah yg dipenuhi tikus..aku kenalah tengok esok macamana..family skill telah diberi tp mak pt ni still perangai lama..slow learner kot,kesian2.yg aku haru tu najis tikus ada kat kepala anaknya yg umur 4 tahun pon maknyer tak sedau..ade ke ek..tunggu jelah esok..harap tak termuntah aku esok..

Selasa, 15 September 2009

Mampukah Aku?


Malam2 terakhir dalam Ramadhan kali ni bukanlah aku terfikir di saat2 akhir..sebenarnya lebih kepada muhasabah diri..banyak kekurangan aku sebagai anak dalam keluarga dan isteri kepada seorang suami! antara anak yang baik,isteri yang muslimah..bukan senang untuk aku merubah sesetengah sikap aku yg kadangkala ego,degil dan 'hangin' tp bila ada tikanya saat aku bersendirian,aku rasa ada sesuatu yg boleh aku jadi berubah..emmm kiranya anjakan paradigma! Macam kenal je ayat ni kan..yup ayat2 bekas TPM kita dulu Dato' Seri Anwar Ibrahim..

Salam Aidilfirti


Nampaknya bahangnya semakin tiba! Moga2 Aidilfitri kali ini mengeratkan silaturrahim sesama kita..Maaf dan salah silap sekiranya ada 'bicara sepi' yang mengguris hati dan perasaan kalian..ampun yerk!

Rabu, 9 September 2009

09.09.09

Wah sangat menarik tarikh hari ni maaa..apapun hari ini adalah hari ini dan semalam adalah kenangan..semoga amal ibadah kita di dalam bulan yang mulia ini mendapat ganjaran dan syafaat daripadaNya.Amin..


Mungkinkah..

Lebaran akan menjelma tak lama lagi..perghh tidaklah berayer sakan macam zaman kanak-kanak dolu..masih aku terkenang sampai lani sampai rumah nenek,kita org sepupu sepapat nih lepas salam,cepat2 gi rayer rumah kwn2 nenek..gi rumah nek enon,tuk ghafur,nek minah,Cikgu Badul,yg dekat sebelah rumah nek salamah (arwah dah org tua tu..)..tapi yg best tu ada di rumah2 yg kami kunjung nih bukan dihidang ayor sirap @ oren tp ayor kopi! ki2 bebudak pon namanya kami masa tuh..tatak helan..bukan nak duit pun ada..tapi ada gak yg bermurah hati walaupun 50 kupang..eii best2..apa yang penting seronok dpt jumpa sepupu2 ms rayer..sambil2 makan kuih dan ketupat rendang, nenek2 dan laki2 dia org akan tanya 'kau ni semua cucu si Nyonya ek?,bila mak2 korang nak dtg pulak?' he2..lebih kuranglah ayat2 basi depa...adus..mungkinkah berulang memori ni..rindu mengajak aku pulang ke kampung tercinta! Yelah aku lahir pun kat kampung bukan kat sepital..bidan kalbi yg sambut,kata mak aku lah..isskk..

Selasa, 8 September 2009

Semalam Yang Ditinggalkan..




Tajuk macam tak bermotivasi langsung early morning nih..well i must do it something,just for me! ha2 sebenarnya lebih kepada teringat kepada kenangan lalu yg tetiba aku rasa tersinggah jap sebelum aku mula 'serius' nak wat kerja pagi ni..ho2 kononnya..yes,belajar dan kemudian bekerja..emm semua org akan melalui fasa yg sama tapi tak semua org juga akan belajar dan terus bekerja..seingat aku masa umur 22 thn barulah aku dapat mengecapi nikmat kemanisan hidup iaitu dengan 'belajar' sebabnya masa tu aku dpt pi jauh sikit di utara,undur sikit ha tu dia pi pulau mutiara no...mungkin kira lewat ar usia aku masa tu sebab member2 aku masa tu ada yg dah final pun kat U,ada yg dah kerja penolong pegawai kastam,imigresen bla2,tak kurang pon jd surirumah tangga sepenuh masa membelai anak2 dan suaminya..kdg2 aku bebel gak kat hadiq aku yg sorang tu yg ada nun di melaka..selagi muda jgn padamkan minat nak belajar..aku bertatih dari bawah sebelum apa yag aku 'dapat' sekarang..seingat aku lagi, aku belajar kelas malam untuk ambil STPM di GPMS Melaka dari jam 6 petang sampai 9 malam..dasat gak ar sebab pagi aku kerja malam belajar..berapa jam sangat ar dalam kelas, yg lain studi sendiri ler..arwah Cikgu Jaafar banyak bagi motivasi kat aku dgn kwn2 yg belajar kat GPMS,Cikgu Rahim,Cikgu Ya'ama,ada sorang cikgu pengajian am tapi aku lupa dah namanya sebab handsome sgt,sape2 lagi ar,pun banyak menyumbang kepada kejayaan yg kukira catatan rekod peribadi yg terbaik aku pada tika tu..yelah saper yg tak de kenangan silam..pada aku semua org ada..aku tinggalkan dunia remaja yg bekerja di 7E,tak kurang jadi kerani syarikat percetakan,telekom,juruukur..bukan aku tak leh jd kerani tp aku tak 'puas' dengan apa yg aku nak,tambah2 dengan sikap org2 yg pandang cengeng kat aku yelah budak SPM grade pun nak tertonggeng..aku tak salahkan kehidupan aku yg lepas sebab nikmatnya Malaysia eh nikmatnya mengenangi semula tatkala kesunyian..ha2..itulah realiti kehidupan aku..buat hadiq aku..go, go and go..life must be go on..aku secara paranormal,jenis nak berjaya dulu terpaksa repeat manyak kali klu membaca,buat note kaki tak macam sesetengah otak org lain yg bijak lagi pandai..tapi ingat, kecemerlangan bukan penanda aras seseorang itu telah berjaya sepenuhnya dlm hidup sebabnya realiti hidup adalah medan sebenar perjuangan hidup kita..renung2 kan dan selamat beramal..jumpa lagi..

Isnin, 7 September 2009

Kemalasan Melanda..




Emm memang memboringkan bila virus malas ni mula masuk dalam urat sendi aku hari nie..kalau tak ada vaksin yg sesuai jawapnya dah lama aku pejamkan mata, relakskan minda lupakan segala masalah dan hal2 yang dtg hari ni!! Ntahlah..ketuk2 jugak pintu hati ni, kalau bab kerja memang aku kdg2 nak dah sampai tahap nanar sebab keboringan yg kadangkala mengulit tak tentu masa..pelik gak sebab sejak akhir2 ni je aku dah rasa malas teramat sangat! Ya Rabbi..bukan niat nak membuta sebab takut makan gaji buta..hati teruja nak sambut Aidilfitri tidaklah pula sebab aku bukannya org yg berlebih2 dalam membuat persiapan..kalau difikirkan masa zaman studi genap 3 @ 4 tahun dah pun grade sedangkan la ni kerja dah pun baru melepasi 4 tahun aku dah setat rasa 'terancam'...mampukah aku ek??

Jumaat, 28 Ogos 2009

Ramadhan Datang Lagi

Hu2 dah 'gersang' jugak blog ni sebab agak kesibukan punya fasal so tak sempat nak update..apapun Salam Ramadhan,Selamat Menjalani Ibadah Puasa kepada bloger2 yg beragama Islam dan tersinggah jap kat my site..puasa tu puasa gak tp bab kerja kenalah jalan..he2 utk permulaan 1st day aku dah kiok sebab almaklumlah ada situasi yg tidak dapat dielakkan..al-maklumlah 1st Ramadhan aku dapat berita yg begitu mengujakan hati dan seluruh jasadku! kuang2...harap2 aku mampu menanggung..(?)..he2 tak maw cakap lebeh...pose...ok,semoga bertemu lagi yer..salam..

Rabu, 19 Ogos 2009

Andalus dan Berstatus Bini Orang..

Wah2 sound check kot..emm biasalah dah banyak baca buku yg repek kepek, nonton 'gossip girl'..actually aku saja letak tajuk ni sebagai 1st entry hari ni..well bukanlah nak menghentam sesaper tapi waima dah tertulis sekalipun di sini aku mengharapkan agar kenalan taulan tidak menjadikan yg 'topix' ni sebagai sesuatu yg mengaibkan peribadi individu yg dikenali @ tidak dikenali..dolu2 aku sendiri tak terfikir nak kahwin usia berapa, dengan saper, bla2..yelah mungkin masa tu maseh main masak2 kot..ihikk taklah..cuma ranjau kehidupan dlm meniti sisa usia remaja aku lewat semusim yg lalu aku jumpa mcm2 'type' lelaki. yezzer...ada org kemaruk nak kahwin cepat tapi klu org yg kenal aku mgkn dia kata aku yg tak laku sebab tak lawa mcm Fasha Sanda (sekadar contoh..jgn marah )..

kuang2..best2 ayat aku kan..hakikatnya perjalanan hidup seseorang berbeza-beza,ada yg berliku,ada yg lurus,ada yg kelam,ada yg kelabu ashap..tak kurenglah dgn aku nih..tp aku tahu, bukan semua org boleh terima jodohnya lambat..tp tgk pada situasilah kot..tapi tulah aku, dapat merasai sekarang.. berkelananya hati seorang isteri apabila ada sang andalus @ bini org yang cuba bertakhta indah berseri di hati lelaki yg juga berstatus suami org..

pada aku ek, tak kiralah sapa diri kita bini org ke, tak kahwin lagi ker baik laki @ pmpn perlu ada jurang sikit dlm membina dan meneruskan perhubungan..dulu mgkn aku tak kisah sgt hal mcm ni tp bila aku kenang2 semula pengalaman bekerja dulu, banyak juga hubungan terlarang di antara mereka2 yg kebanyakannya dah beranak pinak..well kena beringat sendirilah..kalau betul kawan apalah salahnya jadi kawan kepada suami@isteri kita kan..tak der lah gossip di lain hari..tanyalah HATI ok..dahhhh...


Hidup Tak Selalu Indah..Hak Wanita Muslim Yang Wajib Tahu!

Hak Muslim: Empat syarat untuk suami mohon berpoligami

SEKSYEN 23 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam (Negeri Selangor) 2003 memperuntukkan cara permohonan untuk berpoligami yang boleh diberikan oleh Mahkamah Syariah. Seksyen ini digubal bertujuan mengelakkan penyalahgunaan poligami sehingga menyebabkan kezaliman wanita.

Mengikut seksyen itu, sesuatu permohonan kebenaran berpoligami, suami perlu membuktikan empat perkara sebelum mahkamah dan mengeluarkan kebenaran berpoligami.

Empat perkara itu ialah:

a) bahawa perkahwinan yang dicadangkan itu adalah patut atau perlu, memandang kepada antara lain hal keadaan yang berikut iaitu kemandulan, keuzuran jasmani, tidak layak dari segi jasmani untuk persetubuhan, sengaja ingkar mematuhi perintah untuk pemulihan hak persetubuhan; atau gila di pihak isteri atau isteri-isteri yang sedia ada;

b) bahawa pemohon mempunyai kemampuan yang membolehkan dia menanggung, seperti dikehendaki oleh hukum syarak, semua isteri dan orang tanggungannya, termasuk orang yang akan menjadi orang tanggungannya berikutan dengan perkahwinan yang dicadangkan itu;

c) bahawa pemohon akan berupaya memberi layanan adil kepada semua isterinya mengikut kehendak hukum syarak; dan

d) bahawa perkahwinan yang dicadangkan tidak akan menyebabkan darar syarie kepada isteri atau isteri-isteri sedia ada.

Keempat-empat syarat di atas hendaklah dibuktikan oleh suami secara satu persatu dan bukan salah satu.Selepas mahkamah berpuas hati keempat-empat syarat di atas sudah dibuktikan, barulah mahkamah akan mengeluarkan kebenaran kepada suami untuk berpoligami.Ini bermakna suami bukan saja perlu membuktikan kemampuan beliau menanggung keluarga, malah membuktikan patut atau perlunya perkahwinan yang dicadangkan itu, keupayaan memberi layanan yang adil dan perkahwinan yang dicadangkan itu tidak akan menjejaskan isteri atau isteri-isteri sedia ada.

Bagi memuaskan hati mahkamah di dalam membuktikan keempat-empat perkara di atas, menjadi tanggungjawab suami memanggil si isteri ke mahkamah bagi memberi pandangan si isteri sama ada bersetuju atau tidak kepada permohonan itu. Si isteri boleh membantu mahkamah membuat keputusan yang adil dengan membawa bukti mencukupi bagi menyokong pandangan si isteri itu. Suami juga hendaklah memanggil calon isterinya itu jika kebenaran diberikan serta wali kepada bakal isterinya. Ini bagi memastikan mereka tahu kedudukan suami si isteri yang telah berkahwin. Begitu juga kesediaan suami menanggung bakal isteri mengikut syarat yang ditetapkan oleh mahkamah sekiranya kebenaran untuk berpoligami diberikan.

Mana-mana orang lain yang boleh membantu mahkamah dalam membuat keputusan yang adil juga boleh dipanggil untuk memberi keterangan. Mereka termasuk majikan, kawan rapat dan sebagainya. Si isteri juga boleh memohon untuk mendapat suatu perintah menghendaki suami membuat pembayaran nafkah kepada si isteri dan memerintahkan segala harta yang diperoleh secara bersama dibahagikan di antara si isteri dan suami.

Perkara ini diperuntukkan di dalam seksyen 23(10) Enakmen Undang-Undang keluarga Islam (Negeri Selangor) 2005. Daripada tujuan yang diyatakan, suami berhasrat untuk berpoligami kerana telah jatuh cinta dengan rakan sekerjanya dan tidak mahu melakukan maksiat dengan perempuan itu. Berdasarkan peruntukan undang-undang di atas, alasan itu saja mungkin tidak dapat memuaskan hati mahkamah bagi membuktikan keempat-empat perkara yang dinyatakan di atas. Tambahan pula, Islam mempunyai caranya sendiri untuk mengelak daripada melakukan maksiat. Nasihatkan suami supaya meminta bimbingan guru agama cara mengelakkan maksiat. Berpoligami saja mungkin tidak dapat mencegah maksiat.

Seperkara lagi, jika suami sudah meninggalkan si isteri dan tidak berlaku adil lagi, si isteri sebenarnya boleh memohon kepada mahkamah supaya perkahwinan mereka difasakhkan mengikut seksyen 52(h)(iv) enakmen yang sama. Seseorang perempuan berhak mendapatkan perintah untuk membubarkan perkahwinan atau fasakh jika suami mempunyai isteri lebih daripada seorang, tidak melayani isteri yang berkenaan secara adil mengikut kehendak hukum syarak.

Jika disabitkan aduan si isteri di mahkamah, maka mahkamah akan memfasakhkan perkahwinan si isteri dengan suami. Berfikirlah dengan rasional dan minta pandangan orang yang boleh dipercayai sebelum membuat keputusan sama ada bersetuju atau sebaliknya terhadap permohonan suami. Si isteri perlu hadir ke mahkamah bagi membantu mahkamah membuat keputusan yang adil. Sekiranya tidak hadir, maka mahkamah akan terus membuat keputusan tanpa menilai keterangan yang isteri sepatutnya berikan.

(Petikan : Daripada Penulis Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) dan boleh dihubungi pada admin@pgsm.org.my, faksimile 03-80259495 atau layari http://www.pgsm.org.my/v2 )

Selasa, 18 Ogos 2009

Cikgu Oh Cikgu...

Emm kononnya tajuk ni menjadi entry aku pagi2 ni harap2 ada respon dari saper2 yg bergelar 'cikgu'..he2 bukan aper sebab aku skrg tgh mengumpul bahan2 cerpen bekas guruku yg sekarang saban minggu cerpennya tersiar di akhbar Metro..

Tajuknya memang dasssat tapi biasaklah kisah siswi yg sedang menyiapkan tesisnya dan kajiannya kini tertumpu di Batam..memang menarik tapi Cikgu Maskiah Masrom ni kaya dengan rencah2 liku miku untuk menyedapkan lagi bacaan pembacanya..emm apalah khabar cikgu ku ni kan?? Bulan Julai lepas aku terlepas sesi kuliah/ceramahnya sebab aku tak sangka cikgu dijemput khas dari Kulai ke UKM Bangi untuk bagi 'talk' pada student2 yg amek corse Kesusasteraan Melayu..nama dah meningkat naik dan aku rasa cikgu sekarang dah sebaris dengan angkatan2 penulis yg tersohor di Malaysia!

He he seronoknya klu dapat jumpa tapi apakan daya masa cikgu dtg aku tak leh gi sebab masa tu waktu bekerja,jumaat memang tak leh 'skip'! InsyaAllah aku akan terus 'memburu' setiap hasil/buah tangan cikgu tak kiralah cerpen atau novel...emm sesungguhnya 'Jalan Seribu Liku', 'Dia Menantu Pilihanku','Surat Dari Kampus' adalah sisa kenangan yang banyak mewarnai lewat zaman bangku sekolahku,hasil garap daripada guru yang amat kusayangi..Cikgu Maskiah, terima kasih...jumpa di lain masa di waktu yang terindah!

(Nota Diari: Kalau tak pindah ke bidang sastera, mungkin aku tak kenal sangat dunia penulisah..ho ho)

Khamis, 13 Ogos 2009

Come Back..

Salam..hehe macam nak kembali 'menyanyi' lak sebab ada 'come back'..pening2..dah lama gak tak ketuk papan keyboard yg berhabuk ni.almaklumlah ada masa sikit bolehlah curi2 masa on jap..tapi selalunya masa yg sempat ms lunch ajer..aharks lunch dlm bilik jexx..tak ke mana pun gayernya...ok 'come back' ni pun sebab nak wish pada yg terbaca blog yg sakit mata bila membacanya, Selamat Menyambut Ramadhan' yang bakal menjengah kita tidak lama lagi..adus sayu hatiku..berazam nih klu boleh nak bersolat tarawikh kat masjid 'full' tanpa uzur syarie..ihieee ala2 gaya pegawai syarak pulak beb bila 'berkata-kata'..takper2 aku yg fhm sendiri..ok,jumpa lagi yer..

Mee Sanggul Muar & Bahulu Lapis Parit Sulong

PENGUMUMAN

Salam Satu Malaysia Kepada Rakan2!

Apa itu Mee Sanggul????
Bahulu Lapis????
Ciri-Ciri Mee Sanggul :

* Sedap dan ranggup
* Senang digoreng
* Made in Muar, Johor
* Harga yang berpatutan ; seunit RM 5.00 *24kpg
* Sedap dimakan dengan kuah/sambal kicap + sambal lada


Ciri-Ciri Bahulu Lapis :

* Berintikan nenas
* Saiz A4 (menggunakan dulang loyang)
* Produk orang kampung ; Parit Sentang, Johor
* Harga yang berpatutan ; RM 10.00

Interested to buy?

1.You can order through:

Email: laven_22@yahoo.com
Phone: 019-384 7793

2. Payment can be made to:

Siti Zaila Husin
MBB - 1623 5728 1454

3. Delivery will be made upon receive payment.

- For Semenanjung Malaysia= RM 5
- For Sabah/ Sarawak = RM 10
- We use Pos Laju

Rabu, 22 Julai 2009

Demam Bola!!



Jumaat lepas,17 Julai 2009 aku dengan Mr A pergilah Stadium Bukit Jalil semata-mata nak tengok latihan bola pasukan Manchester United dengan Malaysia..urghh sungguh berbeza corak latihan pasukan kegilaan ramai tuh..tapi pengalaman yang cukup menarik dari sudut peribadi aku sendiri..dari saat aku menanti train kat Bandar Tun Razak,aku tengok merah saja kat luar dan dalam..apa taknya majoriti yg ada dlm gerabak tuh berpakaian merah siut...termasuklah aku sebab konon2 nak sepadankan dengan Mr A..apa lagi eden nak kater sebab gelagat demi gelagat kita orang tengok dlm train..walau pun dlm dah sesak berasak,aku tengok tak der sape muka2 yg masam mencuka sebab kena himpit..percayalah sebab depa semua tengah gila bola!!! Perjalanan aku dlm train menuju ke stesen Bukit Jalil pun transit satu tempat je..perghhhh kat Bandar Tasik Selatan pun haru gak...tak nampak sangat kelibat 'Harimau Malaya'..ada2 tapi sembunyi kot..hah sudahnya bila stesen yg dituju telah tiba keluarlah kami beramai-ramai...mak ai....nasiblah simen LRT stesen BJ kuat dan utuh kalau tak mau runtuh dibuatnya..lautan manusia berbaju merah dengan bunyi trompet masing2 memecah suasana petang jumaat tuh...apalagi aku dgn Mr A berlari-lari anak terus ke tangga atas..bila pandang belakang memang padat,terlalu ramai penyokong MU! Memang happining beb.....Panjang kisahnya..belum lagi perlawanan esoknya tapi memang gempak walaupun Malaysia kalah 3-2 tapi Malaysia kalah bermaruah..aku sendiri pada hari Sabtu tu pakai baju Malaysia (lambang Harimau Malaya lagi)..jujur aku akui tak ramai yg nak pakai baju ni..bilangannya sgt kecil tapi ada gak yg pakai baju Malaysia,kat leher pakai mafla MU..tp yg best tu aku dengan Mr A memang berbeza..dia MU aku lak Malaysia..ramai yg pandang..hahaha biasalah..mimpi lain2 walaupun tidur sebantal (hehehe tidur pakai bantal sendirilah..)

Rabu, 15 Julai 2009

Adus Gembiranya Hati!

Emm...hari ni aku rasa gembira sangat2 sebab novelis Anis Ayuni membalas dlm ruangan chaternya..aku ni bukannya kaki novel tapi boleh tahanlah buku yg aku beli asal nampak novel terbaru daripada air tangan kak Anis pasti aku beli..yang manisnya 1st time aku beli masa aku studi kat kampus USM tahun 2003.Aku siap pesan pada kwn aku beli kat kedai buku Popular Komtar..adushh sampai terkesan aku baca novel tu yg tajuknya Yang Terindah..buku tu pun dah lunyai,kekuningan bukan sebab tak dijaga tapi aku baca berkali-kali! mengalahkan baca buku 'u'..nak buat macam mana dah hobi..yg latest aku beli Sungguh Aku Cinta..emm buku ni pun best sebab kronologi citer dlm keluaran kali ni tak membosankan..aku tak leh citer panjang2 nanti marah pengulas yg lain..hehe aku akan terus membaca blog kak Anis sebab aku boleh tahu perkembangan novelnya yang akan datang..hehehehe.....

Jumaat, 10 Julai 2009

Wanita

Wanita

Jangankan lelaki biasa, nabi pun terasa sunyi tanpa wanita.
Tanpa mereka, fikiran dan perasaan lelaki akan resah.
Masih mencari walau ada segalanya.
Apa yang tiada dalam syurga?
Namun adam tetap rindukan hawa.

Dijadikan wanita daripada tulang rusuk yang bengkok.
Untuk diluruskan oleh lelaki.
Tetapi seandainya lelaki itu sendiri tidak lurus,
Mana mungkin kayu yang bengkok menghasilkan bayang yang lurus.

Luruskanlah wanita dengan jalan yang ditunjuk oleh Allah,
Kerana mereka diciptakan sebegitu rupa oleh Allah.
Didiklah mereka dengan panduan darinya.
Jangan cuba menjinakkan mereka dengan harta, kerana nantinya mereka semakin liar.
Janganlah hiburkan mereka dengan kecantikan, kerana nantinya mereka akan semakin derita.
Kenalkan mereka kepada Allah, zat yang kekal. Di situlah punca kekuatan dunia.

Akal senipis rambutnya, tebalkanlah ia dengan ilmu.
Hati serapuh kaca, kuatkanlah ia dengan iman...
Perasaan selembut sutera, hiasilah ia dengan akhlak.

Suburkanlah ia kerana dari situlah nantinya...
Mereka akan lihat nilaian dan keadilan Rab...
Bisikkan ke telinga mereka bahawa kelembutan bukan suatu kelemahan..
Ia bukan diskriminasi Allah... sebaliknya di situlah kasih dan sayang Allah...

Wanita yang lupa hakikat kejadiannya. ..
Pasti tidak akan terhibur, dan tidak akan menghiburkan. ..
Tanpa iman, ilmu dan akhlak..mereka tidak akan lurus...
Bahkan akan semakin membengkok.. .
Itulah hakikatnya andai wanita tidak kenal Rabbnya...

Bila wanita menjadi derhaka... pasti dunia lelaki akan menjadi huru hara....
Lelaki pula janganlah mengharapkan ketaatan semata-mata. ..
Tapi binalah kepimpinan.. .
Pastikan sebelum wanita menuju ilahi, pimpinlah diri kepadanya...
Jinakkan diri kepada allah...
Nescaya akan jinaklah segala-galanya di bawah pimpinanmu.. .
Janganlah mengharapkan isteri semulia Fatimah Az-Zahra'
Seandainya dirimu tidak sehebat saidina Ali karamallahuwajhah

Muhasabah Diri- Rahsia Surah Al-Kautsar

RAHSIA SURAH AL-KAUTSAR


Surah ini paling pendek, hanya mengandungi 3 ayat & diturunkan di Makkah dan bermaksud sungai di syurga. Kolam sungai ini diperbuat daripada batu permata nan indah dan cantik.
Rasanya lebih manis daripada madu, warnanya pula lebih putih daripada susu dan lebih wangi daripada kasturi.Surah ini disifatkan sebagai surah penghibur hati Nabi Muhammad s.a.w. kerana diturunkan ketika baginda bersedih atas kematian 2 orang yang dikasihi iaitu anak lelakinya Ibrahim dan bapa saudaranya Abu Talib.

Pelbagai khasiat terkandung di dalam surah ini dan boleh kita amalkan:-

1) Baca surah ini ketika hujan dan berdoa, mudah-mudahan Allah s.w.t. makbulkan doa kita.
2) Jika kita kehausan dan tiada air, bacalah surah ini dan gosok di leher,Insya'allah hilang dahaga.
3) Jika sering sakit mata, seperti berair, gatal, bengkak, sapukan air mawar yang sudah dibacakan surah ini sebanyak 10x pada mata.
4) Jika rumah dipercayai terkena sihir, baca surah ini 10x, mudah-mudahan Allah s.w.t. bagi ilham pada kita dimana letaknya sihir itu.
5) Jika membacanya 1,000x rezeki kita akan bertambah.
6) Jika rajin membacanya, hati kita akan menjadi lembut dan khusyuk ketika menunaikan solat.
7) Jika orang teraniaya dan terpenjara membacanya sebanyak 71x, Allah s.w.t. akan memberikan bantuan kepadanya kerana dia tidak bersalah tetapi dizalimi.

Rabu, 8 Julai 2009

Buletin 2009




Alhamdulillah sebab aku baru boleh tarik nafas lega sikit sebab 90% dah ada dalam tangan..sebabnya Buletin JKSP untuk tahun 2009 ni dah pun sampai ke tangan Sierra Focus..harapnya biarlah si Fairus tu buat yg cantik2 sebab bahan2 semua aku dah bagi..targetnya Buletin JKSP akan diedarkan tak lama lagi, insyaAllah sempena Seminar Kanak-Kanak sekitar awal bulan Ogos ni kot..bukannya ape, my big boss nak sangat PKSP hospital2 lain dapat masa time pelancaran..bagiku senak jugak buat sorang2 sebab aku ni tak reti nak meminta-minta pada kekawan yg lain khususnya kalau ada artikel2 tambahan..tapi aku setidak2nya nak buktikan kerja sesibuk mana aku boleh 'curi' masa utk dapatkan bahan,perah idea utk keluaran buletin tahun ni....amin!

Awalnya

Yup semangat nak bekerja apalagi yang aku nak cari kalau itu yang menjadi rutinku setiap hari.Tapi hari ni aku keluar 6.20 pagi beb sebab nak tengok KL dah 'bangun' ke belum..emm nampaknya tepat sangkaan aku..haha keje gila beb bangun awal lagi tapi pada aku tak mengapa..apa lagi aku park awal kat tempat keje jam 6.45 pagi! Cuma aku berlegar-legar kat PAC sebab takut nak naik tingkat 3 sorang2..hehehe boleh tahan pengecut aku nihh..jangan wat memain kat hospital sebab dari tak sangka jadi betul2 payah nanti..yg tak nampak jgn diganggu, yg nampak terang2 muka bukan pecah rumah pun boleh songlap zaman ni jam..emm aku rasa hari ada sesuatu yg kurang tapi biarlah kupendam menjadi rahsia hati......

Selasa, 7 Julai 2009

Keteguran..

Pagi nan indah, 4 Julai yang lepas hal ni berlaku kat kampung hasburn aku..waktu tu aku nak amek air sembahyang.Tergerak hati aku lalu aku ambillah baju2 aku dgn Mr A untuk direndam..hehe dlm ingatan aku terus ada sign 'ingat' sebab masa zaman gadis sunti dan ms dok kat kampus dulu, hujung mgu nak cuci baju rendam dulu tapi kena buat sebelum gi solat suboh..mungkin dah terbiasa tapi budaya berbeza sebenarnya..lepas solat kat luar rumah dah terang tapi angin2 sejuk dah terasa...perghh bessh la kan sebab kat kampung.Aku pun keluar rumah lepas solat tetiba nak jadi stori aku terdengar 'sound track' kat bilik air (mostly bilik air di Bt Pahat di luar rumah yerrrr)..jengjengjeng..mak ai suara mak mentua aku daaaa..ala2 jawa gitu panggilnya aku ni zila...'zila!!!! ngapanyer direndam bajuh ini..nanti dibilang susah mau bersalin!!!!!' aku nak sampuk mak ngomel lagi..habis2 aku tersengih sebab mak salah faham..mak mentua aku bilang baju jgn direndam semalaman..tak elok tu!!! Tapi aku tak sampai 15 minit punnnn..emm dengarlah aku masa tu sebab telinga aku leh lagi dgr mak punyer sound track..hehehe....aku pun balas ckp mak sebab nampak sangat dia harapkan agar aku jgn buat lagi lps ni..aku ckplah aku tak rendam mlm td..baru mak diam..pastuhh mak cakap tak nak cuci tak per kumpul saja jgn direndam..emmm..satu pengajaran yg amat berguna :)

Mabuk Baju

Emm...tajuk kali lebih memualkan kot..ntah dah seminggu aku berhabisan hampir RM 200 untuk beli baju blaus, tambah lagi dengan bayar upah jahit 2 helai baju kurung batik kat adik ipar aku..bila termenung jap takut gak aku dibuatnya..nak kata nafsu tak gak sebab pronyer aku dah dua tahun tak berganti baju..kekekeke ye tak yer je kan.tapi hakikatnya memang aku beli/upah sekali lum sum..haru jugak..make it planning..gasak lah..'luahan' ni sementara jari jemari aku ni dah tergerak klik kat mouse.apa lagi 'lencong' ar jap :)

Selasa, 23 Jun 2009

H1N1..

Emm tajuk ni nak kata basi, tak pulak..nak kata hangat, masih dikata lagi...ni lah kisahnya yg pagi2 ni aku rasa nak luah kot2 lah ada kekawan yg tersinggah baca blog aku nih (thanx yg respond terus dlm email makcik ek)..biase ler aku ni belajar tak tinggi mana cuma jauh dari kampung halaman adalah..hehehe..ok back to story aku rs simptom org yg terkena H1N1 ni macam hampir sama dgn pt2 yg biasa2 kena demam,batuk...so takder ker simptom yg unix sikit agar kita dpt tahun yg 'itu' adalah bawaan H1N1..na'uzubillah..minta dijauhkan yer..so kita2 org yg buat assessment dengan pt & waris pun risau sebab malangnya tiada protection ytk kami..bukan nak meraih simpati cuma bayangkanlah klu 'golongan' yg 'kuat',ada 'jenama','bijak pandai' dan 'selalu menyelamatkan insan' sajalah yg dijaga dan dipelihara oleh pihak2 berkepentingan tapi klu golongan macam kami tak der sorang pun yg nak ambik kisah kot2 ape yg terjadi sebab pt & waris ni klu ada masalah nak beli ubat/alat yang tak dibekalkan oleh hospital baru datang kat sini..bukan takut nak hampiri diaorang tp masalahnya penyakit berjangkit tak mengenal bulu roma beb..fikir2lah yer..

Jem..Jem..Jem..


Aduhai..pagi-pagi entry aku dah bunyinya macam mengeluh..tapi tak mengapa sebab aura aku hari ni warna pink..at least kena cari sesuatu macam warna-warna kekuatan kita bagi mereka yg tinggal di kwsn2 panas..yelah macam kat KUALA LUMPUR nih..pada aku tak kiralah org perempuan mmg suka tak pink,purple ker,jingga ker,hijau apple ker...janji nampak sweet gitu klu nak dress :) Hehehe saja nak bermain dengan warna-warna pagi2 ni..klu kekawan yg tinggal di luar kwsn Kuala (hehehe bukan Kuala Kangsar @ Kuala Sg Baru ek...)aku rasa boleh jer pakai warna yg aku tulis td..maksudku klu bekerja & tinggal tmpt yg kwsn yg jem teruk,klu emosi tak kawal tencennn dibuatnya dlm kereta beb!! tapi yg bagusnya, in moral sepanjang aku berada di sini (eheii baru 4 tahun jer..)jarang sangat aku dengar bunyi hon dari pemandu di jalan raya..sesak@jem macam mana pun,mencelah jugak janji jgn berlanggar! Klu bunyi gak hon tandanya org tu mintak laluan sebab nak kencing @ bini nak bersalin @ jugak nak balik cepat romen  bersama dengan bini @ laki dia...kuang kuang kuang..itu firasat makcik lah nak oi...daaaa jumpa lagi yer..

MMMA 2009

Minggu ni kira minggu yang sibuk juga baik dalam urusan kerja mahu pun peribadi..hal nak balik Melaka dan Johor dah bertunda berapa kali..minggu lepas aku ada sanggar kerja kat hotel Glory Beach Resort.Tak sempat gak balik dan aku tau mungkin bagi 1001 alasan..lantaklah..lagi pun migrain dan batuk dah mula serang aku sekarang!! So aku tak nak lah bawa virus ni kat orang2 M & J..hahaha Mr A aku tu pun aku tak kiss...hangin dia..sayang punya pasal sabo lah yer...

So balik kisah asal, Jumaat ni selain sibuk dengan Carnival Ophtal aku kena arrange kanak2 ENT yang pernah OP prosedur Koklea Implan..tadi dah buat teks ucapan utk diedit oleh Ketua Jabatan aku pastu baru di antau kat Dato'..so hope dapatlah budak2 tu on stage masa Majlis Makan Malam Amal kat DECTAR hari jumaat nanti (malam)...klu ada rezeki aku nak gak gi, tengok Datin Rosmah..hehehe..tapi tak kot sebab cik abey tak dan sampai malam tu...:)

Carnival Ophtal


Salam....

Saja aku letak 'entry' ni sebagai tajuk utama..datanglah beramai-ramai di PPUKM pada 25 dan 26 Jun 2009 sebab Jabatan Oftal ada menganjurkan Karnival Oftal..aku rasa bagus gak untuk knowledge kita boleh tahu apa-apa sahaja berkaitan kesihatan mata..actually aku dan partner aku pun ada bukak booth;atas permintaan jabatan dia orang..emmm sebarang pertanyaan tentang hal ehwal kebajikan dapatkan maklumat yang tepat sebelum operasi mata anda dilakukan!! Elakkan kekeliruan,penting!!

Selasa, 28 April 2009

Kisah hari ini..

Salam semua...dah lama rasanya aku tak 'mencurahkan' sesuatu dalam laman blog kesayanganku ini..umpama kegiatan harian / rutinku yang wajib setiap hari..emm hari ni aku bekerja seperti biasa walau pun sebenarnya aku masih letih dengan perjalanan semalam..my hubby tak sihat sebenarnya..aku rasa tak adil baginya sebab bulan lepas aku demam dia jaga aku..rushing gila aku semalam bila drive tapi mangkuk gak aku ni..highway pantai timur bawa laju macam mana still aku rasa lama..ntahlah mungkin aku sorang semalam pastu hati seriau je..harap2 hubby sihat hari ni ye!!!

1 Mei ni kita semua yang bernama 'pekerja' akan bercuti gamaknya..so kenalah bermuhasabah semula bahawa kerja yang kita lakukan akan membina diri dan keluarga..dengan kata lain, rezeki yang kita perolehi pastinya membawa berkat jika kita lakukan dengan amanah dan jujur..tapi korang setuju tak bahawa persekitaran di tempat kerja sebenarnya membawa 1001 implikasi kpd kita semua..baik bos dan anak-anak buahnya pasti memainkan peranan penting kepada organisasi..jika kita selalu tension, bosan gak..bebanan tugas jangan cakap..hahaha macam aku ni sambil menyelam minum ayor..wat keja,keja gak...tapi kawan2 penting tau utk buat sesuatu yg boleh meluahkan perasaan kita..jgn buat perkara negatif udah le...ok geng..jumpa lagi..keje dah panggil daaaa..

Jumaat, 24 April 2009

Kasih Ibu Kasih Bapa..

Emm pagi2 ni terasa rindu lak pada mak bapak aku yang jauhnya lebih kurang kalau nak balik adalah makan masa 2 jam..ntah dia org buat apa agaknya..tapi klu pagi2 macam ni selalunya tgh sarap kot..mak abah, terima kasih sebab kalian berdualah yang membesarkan anakmu ini sehingga 'berjaya'.....

isk isk kenapalah aku ni...yg pastinya aku rindukan masa2 zaman kanak-kanak aku yg dolu2..tak kisahlah aku nak ingat gak...walau pun masa tu aku tak ramai kawan pun kat area tmpt tinggal aku tuh..yg best kat sekolah ajelah..

mgkn kwn2 kat tmn aku tu tak sebulu dgn aku wallahualam bissawab.....ehh tak yah lah nak diingat sgt tp yg pastinya memori tetap abadi..lagipun depa tak best pun...kih kih kih..banyak gak episod duka lara,derita menusuk jiwa masa zaman kanak-kanak bodoh tuh....kena herdik,kena maki,kena apatah lagi semua ada..tp bila aku dah besau,dah jauh sikit gi belajar kat utara...hehehe aku rasa 'aman' dan tak der sape leh ngontrol kapla hotak aku nih...

tapi masa tuh aku rasa ikatan famili makin bertaut, seumpama kiambang bertautlah org kata...mak atau bonda yg tersayang aku terutamanya banyak mengebukan perasaan batu aku kepada debu-debu..eh eh...debu2 cinta kot..kasih kepada keluarga kembali sebab aku byk membesar sebagai kanak2 yg sensitif dan pendendam!! kuang kuang kuang bestnya jd pendendam..kah kah kah lepas nangishhhh...

(Nota Diari : Kasih Ayah Selagi Ada, Kasih Ibu Sepanjang Masa..)

Khamis, 23 April 2009

Bila Buah Cempedak Di Luar Pagar...


Percubaan Pertama yang mencabar!!!

Aku ni budak kecik yang baru belajar...orang lain semua dah ke bulan aku lak baru nak merangkak belajar IT..AKU HARAP KEKAWAN SEMUA DAPAT TERIMA HAKIKAT yang aku baru belajar ek...tapi aku selalu ingatkan diri aku nie bila dah jadi blogger ni janganlah nak 'mengancam' dan menjatuhkan maruah kengkawan baik teman sekolah rendah dan menengah dulu, di IPT dan rakan sekerja..mesyuarat tingkap tu al maklumlah aku no komen...maybe cecakap pasal beli make up, tas tangan, baju bla bla bla...ok..aku stop sekarang...jumpa di lain masa...pastinya aku membawa perkhabaran yang lebih menarik dan gila2...keh keh keh perasan kononnya..assalammualaikum..

Kerja..kerja...



Alhamdulillah genap bulan Ogos 2009 ni genap 4 tahun aku berkhidmat di PPUKM, yang dulunya dikenali Hospital UKM..1001 kenangan yang aku tak leh lupa di mana tahun 1997 aku apply jawatan staf nurse kat tempat yg sama..pergh tak tahan beb..kelulusan tak tinggi mana tapi ada hati nak pegang jarum...keh keh keh...kelako pun ada..tapi aku dapat gak sokongan padu dan batu daripada famili aku masa tu..namun dukacita permohonan aku tak dijawab pun...erti kata yg lain..tak layak kot...pepaham sendiri..haha masa tu bermulalah episod dula lara aku berkelana dalam mencari identiti diri, kerjaya tetap...dan sehingga ke satu tahap pada tahun yang amat2 bermakna aku telah mengambil keputusan yg aku rasa tak salah2 lagilah katakan, masa tu umo dalam 22 tahun, gagahkan diri panjant tangga menara ilmu di Bukit Minden...hahhhhh...korang jangan tak jemu dengan stori giler aku nih...nanti aku sambung ek..

Aku Ada BLoG?

Hai kawan2...

Rasanya inilah percubaan pertama sulung aku dalam membina laman blog sendiri..bukanlah nak membuang masa sebab banyak lagi kerja yang melambak dan terpaksa giler dibereskan...huah huah huah..aku kerja kat hospital bahagian kebajikan...

pergh maap le kekawan rasa2nya klu sesaper yg kenal aku secara tak sengaja, hahh ni lah aku ek..aku tak kira...bosan dengan keje yang tak kan beres sampai mati da.....tapi aku pasti lepas ni aku makin bertambah semangat wat keje.aminnnnnn...

Untuk pengetahuan kekawan, keje kebajikan kat sepital ni lain sikit dengan JKM kat luar sana tuh...keje aku ni liason jer..pencari bantuan bukan pemberi dana..letih den wohhh..tapi aku respek kat senior2 dan junior2 aku kat sini, keje tanpa jemu walaupun kdg2 datang pesakit dan waris yang bambu kitaorg...tapi nak wat camner cari rejeki katakan...sabau ajelah..nanti sesenang aku citer lagi ek..adios......

Salam Ukhuwah Pembuka Bicara

Salam Perkenalan Buat Sahabat Sekalian..


" Andai cinta itu bukan milikku, aku relakan ianya pergi namun jika sememangnya sudah ditakdirkan untukku jangan biarkan aku ditinggalkan sepi"