Isnin, 10 Januari 2011

Angan-Angan Sebelum Bersara





Wau...bunyi ni agak dasat..apa taknya 2035 masa tuh baru aku di ambang pencen..InsyaAllah kalau umur aku masa tuh panjang..cakap pasal bersara, emm macam2 yg terlintas dalam kotak fikiran aku nih..baru2 ni aku ada terbaca dalam artikel akhbar (ntah tahun bila &  telah pun dibuat alas laci kabinet dapur..huhu).Tajuk macam mengingatkan mereka yang kadang2 terlalai..ok..disebabkan ni sedikit ilmu dan pengetahuan,meh kita kongsi bersama tentang "tip merancang persaraan;bersediakah kita?"

a) Menjalankan perniagaan kecil-kecilan (makanan/minuman)
b) Menghasilkan buku motivasi
c) Menjalankan perniagaan daripada rumah
- Mencipta cerpen/puisi/novel
- Membuat seni kraftangan/cottage
d) Menjalankan pertanian di kampung
e) Membuka pusat mini tuisyen/kelas mengaji/membaca Muqaddam
f) Menjalankan perniagaan/perusahaan dobi
g) Membuka perusahaan 'car wash' mesra pelanggan dan alam
h) Menjalankan perniagaan kedai pastri
i) Mengusahakan perniagaan andaman
j) Mengumpulkan barang2 terpakai (tin/akhbar lama/buku2 terbuang dll)

Ini antara 10 tip merancang apakah aktiviti yang ingin kita jalankan semasa bersara kelak..aku rasa tak salah kita merancang namun dalam masa yang sama eloklah kita perkemaskan persiapan kita dengan menghadiri mana2 kursus bersesuaian dengan aktiviti yg kita minat..selamat mencuba!

Tiada ulasan: