Rabu, 20 Jun 2012

Meladani Kehidupan Nan Indah


Salam para sahabat/para blogger yang masih tak jemu-jemu membaca entri saya..eh-eh ada ke someone yang sudi menyinggah blog saya nih? hahaha tak kisahlah, memang saya suker syok sendiri pun..BERSABARLAH ANDAI DITIMPA MUSIBAH..emm cukup menarik kata-kata tu kan..almaklumlah..sekarang nih macam-macam penyakit dan bukan penyakit yang boleh menyerang insan bernama manusia..mudah kata, tak bolehlah kita menyalahkan alam sekitar atau makhluk alam yang lain jika kita ditimpa musibah atau masalah.

Baru-baru ini kita dikejutkan dengan masalah jerebu yang menyerang Malaysia..masalahnya betul ke? Kalau jerebu kita menyalahkan negara jiran, Indonesia kerana melakukan pembakaran terbuka. Jika direnung kembali, kuasa Allah itu lagi MAHA HEBAT..tak pula kita rasa musim angin kencang (bahasa kampungku..) tapi 'jerebu' boleh bergerak dengan pantasnya.

Saya ingat lagi sahabat saya berkata, sekarang musim kering dan panas tapi kenapa jerebu boleh berarak dengan cepat? Sebenarnya tanda akhir zaman dah lama 'muncul' (dalam Al-Quran dah nyatakan...)..tapi manusia masih tak sedar-sedar..itu hal semasa, tapi secara peribadi saya juga terkena tempias dalam isu-isu kesihatan nih..mungkin letih yang teramat maka semalam terjadi dalam sejarah saya tumbang juga akibat keletihan melampau. Sebelum ni saya pernah admit sekejap kat wad Kecemasan Hospital Kajang sebab kekurangan air yang tinggi..saya tak boleh letih, kata doktor yang merawat..mana taknya..saya tak pernah ambil ubat tradisional atau moden untuk menambah stamina atau tenaga selepas bersalin. Yang saya ingat, minum Milo..Milo dan Milo..dan malam kena minum susu Dutchlady @ Anlene sebelum masuk tidur..

..berbalik kepada masalah TUMBANG semalam, ntah tiba-tiba saya terfikir untuk berurut..maknanya saya nak badan saya ni dimassage oleh tukang urut. Makcik ni pernah urut saya masa saya berpantang anak pertama. Alhamdulillah dia ada semalam kat rumah. Mana taknya saya berkobar dan berkeras hati nak berurut. Makan panadol kemudian tidur waktu rehat pun tak jalan kebah saya..risau gak dibuatnya! Gagahkan diri angkat air wuduk, menggiigil anggota badan jangan cakap..saya anggap ujian ni memang nak duga IMAN saya yang tak seberapa tebal nih..saya cuba kuat untuk sampai ke waktu petang.

Saya tinggalkan dulu bebudak kat rumah pengasuh lagi, emm hampir 1 jam setengah berurut. Memang melayang saya dibuatnya..Ya Allah subhanallah..walaupun masih ada batuk dan selesema tapi sakit-sakit badan saya berkurangan..bukannya apa, badan saya ni dah lah macam bini popeye, tak cukup energy macamanalah saya nak kejar Cerap yang lasak tuh..emm apapun secara moralnya, para ibu kena kuat untuk semua perkara dalam kehidupan..betulkan? Barulah kita dapat meladani kehidupan nan indah..

Tiada ulasan: