Rabu, 29 Ogos 2012

Stori Mori Malam Jumaat..



Kisah nih berlaku malam Jumaat minggu lepas..kalau boleh saya memang tak nak hengat lagi tapi sekadar ingat-mengingati bahawa kita makhluk Allah yang sangat kerdil dan lemah..tanpa kekuatan atau benteng iman yang kuat, serangan apa-apapun kita akan rebah..saja saya letak pic anak-anak sebab biar mereka tahu saya nih sangat-sangatlah sayang kat budak-budak ketot metot nih..bukannya apa sejak berpindah ke rumah  atau tempat baru minggu lepas, si kakak meragam semacam..memang saya dengan suami saja bertolak awal Khamis lepas sebab tak nak bertembung jem dan kalau dah tempuh alamatnya sampai rumah dah maghrib..so tak sedaplah kan? Tapi itu mungkin firasat saya dan ada benarnya tentang pantang larang orang tua-tua dolu kala..sebenarnya saya dan suami kira kerap ulang-alik dari Cheras ke Kajang untuk nyetelkan rumah..jadiknya tak ler nampak perubahan si kakak..berbalik citer tadi..kakak masa on the way ke Cheras dari Melaka nangis je sepanjang perjalanan..sakit perut ke tak pasti le pulak..puas dah saya sapu minyak yuyi, gamat..tak mau jugak diamnya..last-last tidur dalam nangis betul-betul dah nak tiba Nilai! Haha macam tak cayer kan? Saya control gagah lagi drive masa tuh sebab masa tuh yang adik lak control kat belakang sorang-sorang..steady lah cerap sebab memahami keadaan akak yang tetiba berubah laku..tiba Cheras mujur awal dalam jam 3 petang..akak pun lena tidur sampai nak menjelang maghrib..apalagi saya pun kejutkan kakak untuk makan dan mandi..meremang bulu roma sebab saya tengok muka dia lain sangat, masam tak senyum! Saya diamkan aje sebab tak mahu buang masa lagipun banyak benda saya nak kemas barang-barang kat rumah. Pap tang malam setat jam 8 malam kira hujung-hujung senja, kakak setat nangis gila babas..bapaknya dah cemas..saya ni lagi ar..kami kuntrul lagi keadaan walaupun tengah cemas.Puas pujuk memujuk, merayu kat anak tanya nak apa..nak kata lapar dah disuapkan makan minum..dak Cerap pandang je kakak dia..mujur dia tak joint menangis macam kakaknya..percaya ke tak akhirnya selepas laki saya azankan rumah dan telinga kakak, terus saya bukak pakaian kakak dan jirus air kat badan dia..memang dah terjerit budak tuh..dah hilang tahap kesabaran saya sebab jam dah pukul 1 pagi wehhh...saya esoknya nak gi kerja..saya rasa ni paling lama kakak menangis..aduh memang sadis dan tragis..saya tak putus asa, bacalah apa-apa kalimah suci,ayat Kursi memang tak lepas..perghh masuk round bacaan yang kelima meremang bulu roma kau..kakak lari ke pintu jerit; ayah kat luar!! Memang bengong kepala mak nak oi...laki saya jerit, ayah mana kat luar? Saya cuba redakan keadaan sebab kakak dah tahap meronta dan tolak badan saya..saya cakap kat suami jangan layan kehendak kakak sebab dah tahap situasi cabar mencabar susah lak kang..saya pun terus peluk kakak kuat-kuat, saya cakap tolonglah kat mak, kesian kat mama dan babah dengan adik cerap..cepat-cepat saya ambil air zam-zam saya tonggang kat mulut dia dan saya suruh dia pegang kain sembahyang saya. Memang lepas tuh dia diam tapi nampak sangat keletihan dia sebab terjerit-jerit minta keluar daripada rumah...sapa nak layan, berani nak mampus bukak pintu tengah-tengah malam? Ada lagi kisahnya..bersambung...

Tiada ulasan: