Selasa, 4 September 2012

Kenang Kisah Lalu, Sapa Suruh?

Salam...untuk diriku dan kaum wanita khususnya..ceh3..mintak maap,mintak laluan walaupun sekarang dah jam 9.15am, tapi repotku masih KIV lagi..letih sangat2 walaupun diawal pagi..saya sebenarnya nak share walaupun dah tahu awal2 seminggu lepas yang kawan baik zaman sekolah rendah dan menengah dulu iaitu Pn.Norzarina dah pun selamat melahirkan anak pada 22 Ogos lepas..tahniah Mak Aji..rezekinya dapat 4 orang anak, semuanya boboboy..sarjan shahab semua..taw member bersalin sebab terbaca entri dalam blognya..kalau boleh usaha lagi  kawan saya tuh dia HW, so target nak bb gerl mesti dapat, insyaAllah..Emm baca entri kawan saya tuh, rasa semalam je saya bersalin..keh3..orang perempuan jew merasa taw..inilah kudrat yang Allah Taala bagi kat kaum Hawa..nak angkat barang berat yang lain, tengok keadaaanlah dululah yer..

Macam saya, ada 2 pengalaman berbeza semasa melahirkan anak..si kakak secara ceaser sebab doktor yang target katanya uri bawah..itu saya tak nafikan sebab genyah buat kerja pindah rumah,angkat barang turun naik tangga (almaklum rumah apartment yang takder lip) semuanya bak kata orang kerja bagai nak gila,nak kaup semua..mana taknya..hasben jauh,tak kan kaw sanggup nak tunggu hujung minggu baru nak ngemeh rumah? Memang terlanggar ar pantang sikit sebab angkat barang berat-berat macam dah tak ader ahli keluarga lain..kah2..apalagi warded kat hospital hampir 3 minggu..tapi tak ada show masa tuh..heran mak sebab aku ok jew,doktor lak yang risau lebih..kesianlah kat hasben, mak ayah saya masa tuh sebab berulang dari Kajang ke Cheras tiap masa..yang hasben masa tuh belum dapat pindah lagi, so yang berperang datang famili sayalah..sobsobsob..tarikh jangkaan kakak masa tuh pun lari, kononnya 28 April 2010, tapi doktor plan nak awalkan sebab katanya dah cukup timing maka dicongakkan untuk rebut dewan bedah makanya diberikan tarikh awal oleh manusia yang serba kerdil kepada 12 April 2010..siapa sangka, manusia punyer perancangan, ada diari (macam akulah..ada diari kehidupan, siap ada blog yang tak tahan...kehhhh) tapi kuasa Allah mengatasi segala-galanya..pagi Jumaat yang indah pada 2 April 2010, saya hentam lagi bekas yang masih berisi sambal petai yang dibawa oleh mak semasa melawat malam sebelumnya..macam biasalah, lepas solat subuh kat katil, kita orang yang kat 'line' atau 'cube' pemerhatian akan saling berborak bertanya khabar sebab tirai dah ditarik oleh ners..memang luas pemandanganlah sikit..dikenang-kenang memang sedehlah sebab macam duduk kat penjara sebab segala-galanya terkawal pergerakan..tak bolehlah mak nak tengok tv ker, gi jamban ker, ronda-ronda katil orang ker..ada jew mak kena sound sebab kena dok katil sendiri takut tumpah darah..bukan nak berdegil, I jalan seslow lah jugak..emm anggaplah masih ada yang sayang..

Okehh, selang jam pahtuh..saya dah setat sakit perut..nak membuang kot..ehh ehh perut saya dah mengeras lain macam..sebenarnya mengeras perkara biasa sebab pepagi masa ward round pun bb dalam perut suker sesangat tunjuk persembahan kat doktor2 student..nak jadi stori, meleret-leret meragam perut masa tuh..makin lama makin sakit..first time rasa kontraksi..dalam hati terdetik, aku ni bersalin normal ke atau tingkap nih..kengkawan satu 'cube' dah longgok kat katil masa tuh..sesemuanya bagi semangat juang..haha..datang lak si mamat seopis dengan saya, Khairul Amilin..katanya saja nak datang melawat sambil-sambil nak tanya pasal kerja kes..kijam betul mamat tuh..mak hengat lagi wehh...dia lak yang kelam kabut tolong call kat adik saya bagi tau yang saya dah nak bersalin..nak senyum pun tak boleh kat dia..saya pun mintaklah dia tolong dialkan nombor hasben..tak berangkat masa tuh sebab hasben dalam perarakan sambutan Maulidur Rasul..sejam graf saya tak cantik, tinggi boleh tahan..doktor pun decided tolak saya ke dewan bedah..ketiak mak,dahi mak semua berpeluh sebab kontraksi sesangat..doktor memang tak seluk sebab kepala bb dah hampir menutup pintu rahim..so memang sahlah mak kena belah!!..kerja doktor memang pantas sebab saya dengar 2 beg darah O positif dah standby tepi katil..saya pun ditolak setelah sign sendiri borang kebenaran untuk bersalin..masa tuh saya ingat lagi, jam 12.30 tengahari, kontraksi tak henti-henti..hasben pun dah tahu setelah  pakar sendiri yang call..berdesup bawa kereta dari Maran ke KL, katanya 1 jam setengah..gasaklah masa tuh..

Alhamdulillah, 1.30 petang..bb Ainur Sakinah selamat dilahirkan dan pengalamannya begitu mengujakan saya..memang saya rasa belahan di perut sebab ubat bius tak habis jalan..masa jahit semula pun rasa sakit tapi tak lah masa awal torehan..rasa bertarung nyawa sebab doktor cepat-cepat pakaikan gas untuk saya masa tuh..katanya tekanan darah rendah..alhamdulillah tak masuk darah..sebelum tuh anggapan doktor saya akan kehilangan darah banyak kelak, so worried lah sebab tambah-tambah saya ada masalah anemia dan minor thalesemmia..tengah-tengah dia orang kemas-kemaskan anak, tepuk-tepuk anak soh nanges dalam hati ni gembira dan bersyukur sangat..terubat rasa sakit..kah3..sayangnya bb saya ditolak terus ke NICU pulak sebab ada masalah Congenital Pneumonia..doktor peads cakap normal situation sebab birth secara ceasear memang ada gitu punyer problem..emm 4 hari kakak dok kat balang di NICU..fuhhh pengalaman bukan bersalin secara normal memang ada pro dan kon la..saya dah rasa dua-dua..ok ar..yang kes dak adik, sok-sok saya popet dalam entri yang lain yer..melalui pembacaan banyak membantu saya melalui proses berpantang..pengalaman mak sendiri dan mak mentua serta adik beradik tak berapa nak great lah sebab semuanya normal birth..so saya ni pecah pagar ruyunglah dalam sejarah famili yer? sedehhh jugak anyway, tak kisahlah janji saya dah selamat melalui proses kelahiran tersebut..masa dapat panggilan dari wad NICU yang kakak boleh discaj, sayalah orang yang paling gembira..dah tak tahan bengkak susu sebab tak sama perah sendiri dengan bb menyusu terus, huhu baru tahu indahnya dah jadi seorang ibu..sekian, bersambung... 


Ini dia kakak..dah besau pun sekarang..2 tahun 5 bulan..

Tiada ulasan: