Khamis, 6 September 2012

Second Birth..Apa Citer?




Urghhh...tajuk entri je dah menyoal diri sendiri..apapun, salam sejahtera ke atas diriku dan korang-korang yang sudi menfollow belog saya nih..entri sebelum ni saya ada menceritakan pengalaman melahirkan dak kakak secara pembedahan..awal-awal memang seram, sampai anak kedua pun mak cakap nightmare..kehkehkeh..apalah aku nih....yang pastinya saya seronok melalui kehidupan sebagai mommy kepada 2 orang budak ketot metot tuh..

Alhamdulillah, beranak yang kedua ni doktor pakar Dr.Raihanah memberikan greenlight kat saya yang saya nih boleh try bersalin secara normal..baca betul-betul, boleh try yer..katanya tak ada komplikasi macam dak kakak..saya under team oren so pakar tuh dia akan follow sampai kita bersalin anak yang kesekian..dia ada shoot ar kat saya, kenapa tak jarakkan kelahiran sebab takut-takut luka dalam tak sembuh..adoyai..mak lidah kering masa tuh nak jawab..dah masa tuh kira jiwa tengah baru nak terbuka untuk menerima seadanya rezeki dari Allah..memang saya terkejut sebab terlalu awal untuk dak kakak terima 'si adik'..patutlah saya mengidam tiap petang nak minum fresh orennnn...urghh tak tahan air mak nih..yang tambah menakutkan asal lak jam 4 petang je tekak mual semacam..memang tak ambik ubat perancang pun sebab masih breastfeed masa tuh..okeh tutup jap kisah termengandung, pakar cakap continue jew..sayang kat baby..cehwahhhh pujuk hati aku ler tuhh..hasben pun cakap, on jew..ada rezekilah nanti nak besaukan anak..pandailah awak!!!

9 bulan mengandungkan dak adik, so far tak ada apa sangat yang berlaku kat saya dan kandungan..cuma sedehlah sikit sebab persiapan pakaian tak sehebat macam dak kakak..entah, malas sangat masa tuh..pakai jew mana yang ada..mak saya lak yang kesian, dia pulak yang buat persediaan untuk sambut cucu keduanya..terus terang mak cakap, hati nih masa tuh macam rasa takut sangat-sangat kalau dak kakak akan kehilangan perhatian..memang nenek dan atuknya sayang dak kakak lebih-lebih tapi entahlah susah nak tulis dengan perkataan..honestly, ini ujian saya mengandungkan dak adik..dia tahu yang maknya macam susah nak 'terima' dirinya..preggy yang kedua saya tak diwarded awal macam kakaknya..cuma masuk malam hari guru (malam minggu masa tuh) sebab kontraksi sangat-sangat..tarikh jangkaan bersalin memang 18 Mei 2011..tapi saya setat sakit 16 Mei..nak sama tarikh dengan pak long agaknya..hasbend hantar kat PAC PPUKM malam tu jugak, masa tuh dah 1 pagi..doktor cakap baru bukak 2 cm..dipendekkan cerita, hari kedua saya baru ujian besar datang..sebelum tu kontraksi 2 jam sekali datang tapi belum ada tanda yang serius bb nak keluau..hari Selasa malam, dari jam 11 malam saya dah tak boleh tido..mengiring salah..sakitnya pinggang macam nak pecah, Allah sahaja yang tahu..call hasben buat solat hajat..dia nak dak datang hospital saya cakap tak yah..mak lak dah kelam kabut..katanya masa tuh tengah siapkan kuih kasturi..adoyai mak aku tuh..saya lawan keadaan, kalau betul nak bersalin, baik buat jalan-jalan..cepat sikit bukaan..tapi baru 3-4 langkah saya dah tak gagah..ners pun soh baring jew..ha apa lagi kena kaco dengan aku setiap 30 minit saya bunyikan loceng sebab bb tendang kuat sesangat!! Bayangkan 7 jam saya berpeluh-peluh sorang kat atas katil, pukul 6 doktor datang dan cek-cek bukaan saya dah 7 cm! Gila kau...apa lagi atas katil tu jugak doktor pecahkan air ketuban..perghhh saya dah tahap longlai..hasben mujur datang awal sumbatkan kuih kasturi kat mulut dengan air zam-zam..kira dia tak jadiklah balik Maran masa tuh..kehkehkeh..kesian gak sebab dia ada mesyuarat pagi tuh kat Kuantan dan nak tahu finally result pertukaran ke KL..

Apalagi saya pun ditolak ke dewan bedah, tunggu lagi doktor Anes (bukan nama orang ekkk)..aduih..kena ubat bius lak..lagi saya tak tahan..kebas ar dari pinggang hingga ke kaki..kontraksi berkurangan tapi tetap rancak tak terbilang saya! Saat ni paling haru, dan akan dikenang sehingga akhir hayat saya..hasben pun katanya insaf sebab tengok saya payah dan jerih nak melahirkan dak Cerap..bayangkan berapa jam lar saya kat dewan bedah tu hanya semata-mata dok push-push adik soh keluau..hasben keluar masuk keluar masuk jenguk saya memberi sokongan dan semangat..kot saya ni banyak dosa kat hasben tu yang payah kot nak menerean...ha kaw, kurang kemesraan layanan jew..pembudak budak..wuahwuahwuah..doktor dengan ners ada yang fedap dengan mak sebab katanya saya ni malas nak teran..poyo korang..aku sakit belakang, dengan muntah 5 kali buta bijik mata kaw?? Tapi jodoh saya dengan dengan doktor lady, indonesian..dengan kakak ners yang kedua-duanya macam tetiba kenal lama dengan saya..layanan dia buat saya tetiba jadik bersemangat..tadi kan mak dah longlai macam tapai..dia bagi motivasi dan perangsang, kesian kat mak dan bb..so dia suruh kami bertiga saling bagi sokongan each other..doktor tu cakap pilihan terakhir bb kena pakai vakum..apalagi saya push, doktor tarik..pushhhhhhh..tergolek dak adik kat kain saya..memang doktor dan ners tuh cekap bekerja..adik pun nangis perlahan jew..

Saya terus pening-pening lalat, dalam hati bersyukur kepada Allah sebab akhirnya keluau jugak..apalah yang ko nak dok dalam lagi cerap? Hasben pun terpinga-pinga tengok saya dah tak teran..dia terus dapatkan bb untuk azankan..haha tak pasal-pasal hasben tertengok doktor jahit saya..huhu..tak lama pun 15 minit kerjanya..memang tak terasa..tapi saya lebih kepada keletihan yang teramat sangat..memang saya surrender dah masa tuh..tolak semula ke wad, dak cerap dah saya sumbatkan dengan susu badan..kesian dak kakak, arwah abah, mak dan adik saya menunggu!! Menangis saya masa tuh..ntahlah, masa dak kakak lahir saya tak lah nangis macam orang berpisah lama..tapi malam tuh luruh jiwa saya..mak saya lah yang banyak support kat wad..saya soh hasben balik bawa abah, adik saya dan yang penting dak kakak..mak teman saya malam tuh..lepas bb tido saya nak le ke toilet..dushhh..dunia ana berpusinglah..mujurlah ada doktor oncall malam tuh..dia yang sajes masukkan darah dalam badan saya..memang kelahiran kali ini bb so far tak ada masalah, tapi maknya pulak yang 'bermasalah'..saya kena tahan 3 hari, keluar betul-betul tarikh ulangtahun saya yang ke 32 tahun!! Terharu rasanya...bukan senang nak discaj kalau darah tak naik ke paras normal..betullah, kang kalau mak dah pitam jew sapa nak menyusubadankan anak..takkan bapaknya lak kan? Apapun, bersyukur dan pengajaran padaku..setiap kelahiran..ada kisahnya..nyehnyehnyeh..

Tiada ulasan: