Selasa, 9 Oktober 2012

Kalau BoLEh tak Hingin Nak KEnanG..

yANG Ini CATatan kesinambungan saya yang bertarikh 21 September
tangan ni memang gatal nak tulis
nak buat macamana
anak bekas cikgu yang gaRANg teramat
di sebuah sekolah greaAT AAA di negeri MELAka..wo wo..sabau dulu..
bukan nak puji tapi kerajaan negeri dah label lahhhh

Lebih kurang 10 hari lagi
arwah bapakKU genap setahun pemergiannya
macam semalam rasanya aku kena penampau dengannya
dia garang weh
cikgu displin katakan
warden asrama SMK (A) Sultan Muhammad ko...
30 tahun menabur bakti pada anak-anak bangsa
budak-budak lelaki yang jahatnya macam jin jembalang..kah kah
semuanya dah 'dimanusiakan' oleh arwah bapakku
ada yang sekarang jadi doktor, peguam, guru, polis, ahli politik...
yang masih jadi jin dan toyol pun ada..wo wo wo
bukan salah ibu mengandung
dan bukan salah guru yang korek tak hidung
nyeh nyeh nyeh

gARANG garang bapakku
dia tetap bapak akulah kan
biau ada yang maki
biau ada yang keji
biau ada yang dengki
yang maki, keji dan dengki
tak lain dan tak bukan
jiran sebelah rumah namanya Ali Buncit, Dolah Muncung, Normah Tebuan, Sabtu Ahad, Hamzah Gelap, Leha Ronggeng, Mira Murai
yang Cina dan India pun sama takuknya..sepesen
anak dan cucunya diheret ke gelanggang berasap
tak cukup lagi, menghasut rakan sepermainanku, sekelasku
untuk membenci dan membenam keluargaku!
aduhh

daku nak cakap apa
daku nak fikir apa
kalau boleh memang tak hingin nak kenang
semuanya depan baik belakang taikkkk
segalanya terbongkar
setelah kejayaan kugenggam di sini
mujur daku berjaya menjadi insan yang bermaruah
keluar dari kepompong mereka-mereka yang kalut dan badut
hanya pelajaran dan pekerjaan
mampu merubah nasibku sekeluarga
bukan mendabik dada
bukan menyombong diri
daku tak akan membiarkan maruah ibu dan arwah bapaku
dilenyek dan diganyang oleh manusia berhati binatang

Hanya berhijrah daku mampu merubah keadaan
hanya kematian mampu menutup mulut-mulut yang busuk
sekian..


Tiada ulasan: