Selasa, 30 Oktober 2012

Kisah BUku lagi wehh..



Kita semuer pasti mempunyai hobbies tersendiri kan? Ada yang suka menjahit manik tudung dan baju, ada yang suka buat cupcake, memasak la, mengemas sakan, dan saya hari ni nak menghapdet dan mengemaskini bebelan-bebelan mak nenek beberapa hari lepas yang tak sempat nak menyudahkan ayat-ayat dalam DSK..

kISAhnyA..MR satu masa dulu mempunyai hobi yang sama dan word paling romantik buleh cakap ar, sebulu, sehati dengan arwah bapakku iaitu membaca novel..kuang..kuang..bukan minah jiwang, bukan hati leleh ek..tapi MR memang suker membaca..biarlah baca walau sehelai sahaja dalam satu malam atau buku yang baca kita (maknanya terlelap..), MR akan rasa puas dan kenyang pada hari itu!! 

Kira pic yang teratas MR persembahkan tu..haaa tengoklah, terkesan kegampangan dan kelunyaian buku @ novel tersebut akibat beberapa kali dibaca oleh puan badannya..ha ha..kisah dalam entri yang lalu, novel Yang Terindah MR beli semasa MR dalam tahun 2 di USM..kononnya layan perasaan ar masa tuh..tak cukup nota kuliah, MR beli buku lain buat penambah! Kah..kah

kOLekSI ni semua dalam kenangan..kalau dikira-kira novel seangkatan macam ni kat rumah famili MR di Melaka ada lebih kurang 30 buah buku..belum lagi buku serius-serius yang lain, yang lebih memerlukan pemikiran yang tajam dan jitu seperti Jalan Seribu Liku, Tenggelamnya Kapal Vanderwijk, Melawan Arus, Merpati Putih Terbang Lagi..ehhh banyak lagi ler yang arwah bapak MR paksa baca..paksa-paksa pun MR suka jugak akhirnya..lastly jadilah saya macam nih..hi hi..

Tapi sayangnya, hobi membaca saya ni semakin berkurangan sebabnya masa MR dah banyak terluang untuk anak-anak dan rumahtangga..cumanya kalau menyinggah kedai buku, adalah mata ni tertacap kat rak-rak buku..wah..cantik-cantik dan menarik kulit buku novel taim sekarang..nak membeli, fikir 3 4 kali..ha ha..

Apapun, kerasionalan dalam membaca tetap utuh dalam jiwa anak bekas pendidik nih..bukan nak mendabik dada apatah lagi nak tayang buah xxxx..wooo..tanyalah sesiapa waima anak petani sekalipun, kalau dah minat membaca, nak buang tabiat membaca amatlah sukar..macam MR baca picisan surat khabar buat alas almari rumah mak pun MR baca lagi! Manalah kerja nak habis cepat, buat kerja lain..bebel mak MR..hu hu..

Dan yang lebih dasat lagi, MR sekarang beralih ke alam ala-ala mistik gitew..lebihkan ke arah spiritual, keagamaan..kau ke surau atau masjid dah lah kurang..hah nak buat bodoh lak, makanya belilah MR buku-buku yang patut..

Kata orang apa ke jadah buang duit beli benda-benda merepek kerepek nih..beli cokelat lagi bagus..eh..mak punya pasal ler..kau jangan tak tahu, kenikmatan memegang buku/majalah/novel/suratkhabar tu lebih relax daripada membaca secara maya..MR boleh jew beli cokelat, tapi cokelat tu kan bila-bila masa boleh beli..tak gitew??

apapPun SELamat meneruskan hobi kepada kita semua!! Sapa yang takder hobi, bukak kedai dobi..hobi jugak tu...



Tiada ulasan: