Rabu, 8 Mei 2013

Chicken Goreng Rempah Ala-Ala Melakaku Sayang


wah..segmen jom ke dapur mama petang ni tajuknya berbaur kenegerian kaw...aku ada, kau ada?
aharksss..dah toksah gado-gado pasal politik, pilihanraya dah lepas..adat bertanding, tiada yang selalu di atas dan tiada pula selalu di bawah...ciwah...

ni gambau mama snap ahad lepas..dah jadi baja pun kaw..teringin nak cuba, silakan..tapi kalau siapa yang dah cuba dengan resipi tersendiri, diam-diam pulak turrrr...alamatnya tak dapatlah den nak kato apo..memang jawabnya kau ada, aku tak adalah..hahaha..




kowang..mama shoot terus gambar ayam yang telah dipotong-potong mengikut kebesaran saiz idaman yer...perap tu biaulah 30 hingga 45 minit, biar meresap ramuan bagai...apa bahannya?? 
sabau...kang bawah nanti mama list...


yang ini memang style mama taim memasak yer..tak lah hebat macam chef-chef kat dalam tiwi tu..suka letak suratkabau keliling tunku sebab memanglah minyak terpercik jauh beberapa meter tapi disebabkan virus malas ada untuk menyental, makanya macam inilah situasinya..

goreng macam biasalah ye kak jah-kak jah..



taraaaaa
marbeles, terangkat punggung ketika makan dengan nasi panas beb...
menarik sebab warnanya yang serba keemasan..jangan jelezzz...
resipinya mudah, jom follow lagi..

ayam, bahagian apa lantak kowanglah..saiz besau mana ikut hati kowang..
bawang merah 8 - 10 ulas
bawang putih 5 ulas
halia sebesar ibu jari 1 ketul
kunyit sebesar ibu jari 2 ketul 
1/2 sudu camca serbuk ketumbar
1/2 sudu camca serbuk jintan
3 sudu camca serbuk kari daging/ayam
1 @ 2 batang serai (ketuk tapi jangat lumat)
beberapa daun kari 
garam sesedap rasa

mula dari bawang hingga kunyit, tumbuk semua eaaaa...
gaul lak dengan serbuk-serbuk yang ada
jangan lupa nak sedap tambah 1 @ 2 sudu madu..kendian taburkan daun kari..

perap la dalam setengah jam..

pastu mulalah aktiviti menggoreng..ingat, goreng dengan penuh kasih sayang tau..
mama ni sekadar berkongsi apa yang ada, bahasa chef pun tak tinggi mano eh..

sekian..

*selamat menjamu selera bersama si dia yang tersayang*

4 ulasan:

BAHIYAH AMANI berkata...

Asslm Zaila,

Bercuti lama ke?. Lama menghilang g mana?

アヌム berkata...

Salam ramadhan :)

Mama Rocky! berkata...

kak bai..tak menghilang saya nih..semangat jer lari..

Mama Rocky! berkata...

mommy cute, salam ramadhan anda bersambut tau..tq.