Isnin, 18 November 2013

Projek Hujung Minggu : Marble Kek LAgi..



salam sore semua..
wah kat luar sana dah mula hujan kan
al musim la katakan
emm mama nak share jew
semalam buat projek baking
marble extravaganza plus cherry
puiiii
banyaklah vaganza kan..poyosss
sesuka jer, mengisi masa yang ada di hujung minggu

macam biasa 
bahan-bahan untung memang dah ada
tinggal baling jer kat tempatnya
makan panas-panas sedap masa hujan
hari ni dah tinggal setengah sebabnya 
mama dan encik laki bawa bekal ke opis

resipi simple:
4-5 telur gred A
250g @ anggaran 1 cawan marjerin
1 cawan gula (2 pun boleh)
tepung gandum 2-3 cawan
baking powder 2 sudu teh
esen vanilla 2 sudu teh
2 sudu (biasa) susu pekat manis *masam jangan yer ")
2 @ 3 sudu biasa serbuk koko

tatacara:
gula dipukul dengan marjerin
masuk satu-satu telur-bantai sampai kembang
masuk tepung pun sikit-sikit dulu
(kang jem pulak nak mix..)
begitulah juga dengan 
baking powder, susu, vanilla..
dah ada intinya
asingkan 4-5-6 sudu
untuk warna koko
yang ni suka hatilah
cadangan mama 1 bahagian je
korang nak bahagian lebih
terpulang!

loyang sapu dengan planta
panaskan oven 180-200 celcius
selama 30 minit-45 minit
(jenguk-jenguk) 
sebab bergantung pada kek tu nanti, jangan tak masak lak..
selamat mencuba!!

pstttt..sebenarnya mama rocky terkenang ikan patin yang ada member tu bawak dari maran..tapi yelah, bila wassap group tu, tak yahlah biar semua orang tahu..kita memberi orang merasa, orang tak bagi janganlah terasa kan??? haha..tak tau malu lak mama ni...mungkin nak 'menghulur' kot..mama lak tak mengirim..alahai lagipun tak berbaloi kalau beli sedikit..ntahlah..mama, relax yer..orang ngandung  ni memang cepat terasa..iyer  ker?? tak suka ar statement ni!!!!

Tiada ulasan: